суббота, 7 ноября 2015 г.



 Тема: Походження назви Русь. Князювання Аскольда. Правління Олега. Князь Ігор.( 7 клас)

Мета уроку: ознайомити учнів з процесом формування держави з центром в Києві, з причинами та характером її виникнення; розглянути та проаналізувати діяльність діяльності перших князів; розвивати вміння і навички аналізувати історичні факти та події, давати характеристику історичним діячам, визначати хронологічні рамки подій, працювати з текстом підручника. Аналізувати документи та писемні джерела, висловлювати власну думку та брати участь в обговоренні історичних питань; виховувати інтерес до вивчення історії та сприяти національно – патріотичному вихованню молоді.

Основні поняття:» Русь», « Руська земля».
Обладнання:карта, атлас, портрети перших князів, схема подорожі.
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: історична подорож.
                                                           Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності дітей до уроку та їхнього емоційного стану. Все це робимо за допомогою спеціальних піктограм:
                                  
                                                                     

ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Метод « мозкова атака».
1.     За допомогою карти атласу назвати найбільші племінні союзи східних слов’ян та визначити територію їх розселення.
2.     Надати визначення поняття « держава».
3.     Розповісти історію виникнення Києва.
4.     Назвати причини, за яких Київ став центром держави.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда за проблемним запитанням, метод « Прес»
Чи можна вважати Київ у ХІ ст.. центром східнослов’янської держави?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Київська Русь, як і кожна держава, виникає не раптово, водночас, виникненню її передувала ціла низка подій, про які ми й будемо сьогодні говорити на уроці. Я думаю, що працюватимемо ми колективно, підтримуючи і допомагаючи один одному.
…звідки почалася руська земля,
 хто в Києві перший став князювати
і звідки руська земля стала буть.
« Повість минулих літ».
V. Вивчення нового матеріалу.
З’ясуємо, як відбувався процес утворення нової держави – Київської Русі, здійснивши історичну подорож. ( на дошці вивішено плакат подорожі, на яку нанесені основні зупинки – план уроку).
Перша станція – Руська земля.
Походження Русі та її назви – одне з дискусійних питань вітчизняної історичної науки. У чому суть цієї дискусії? Найбільш популярною є версія словянського походження слова « Русь», пов’язана з назвами річок Рось, Роставиця, Русна в Центральній Україні. Інша гіпотеза припускає можливість існування зв’язку між словами і назвою кочового племені роксоланів, яка походить від іранського слова  rhos – світло. Першими київськими князями були Кий, Аскольд та Дір, Олег та Ігорь.
  Пригадайте з матеріалу попереднього уроку, що вам відомо про перших князів?
  Про інших дізнаємось продовживши подорож.

Друга станція – правління Аскольда та Діра.
А що ж трапилось з Києвом після смерті Кия? Дуже цікаве питання. Про ті події нам розповість уривок з « Повісті минулих літ».
Робота з історичним джерелом. ( додаток 1)
Запитання: Про які події йдеться в уривку з « Повісті минулих літ».
Політичні інтереси Київської Русі були спрямовані на південний схід, особливо важливими для зовнішньої політики були походи на Візантію ( 860, 863, 874) внаслідок яких були укладені важливі торгові договори. У зв’язку з походами Аскольда на Константинополь у візантійських джерелах згадується про хрещення Аскольда. Вважається, що він був першим хто прийняв християнство. Однак спроби охрестити всю Київську Русь і встановити християнство як офіційну релігію не мала успіху.
Метод « мозкова атака».
1.Чому Аскольдові не вдалася спроба запровадження християнства як офіційної релігії?
2. Які основні, на вашу думку, причини цієї невдачі?
З ім’ям Аскольда, який здійснив сміливу і далекоглядну політику, пов’язане піднесення Київської держави. Для посилення авторитету своєї влади він прийняв титул кагана, що тоді був рівний титулу імператора, чим поставив Русь на один щабель з Візантією і Хозарією – найсильнішими на той час державами.
  Аскольд проводив активну зовнішню політику. Завдяки йому Київська держава міцно утвердилась на узбережжі Чорного моря, яке у тогочасних джерелах мало назву Руського.
Метод « прес».
У чому полягає історичне значення діяльності князя Аскольда?
Однак у 882 році князь Аскольд несподівано загинув. « Повість минулих літ» так описує смерть князя . Робота з історичним джерелом( додаток 2).

Третя станція – Київська Русь за правління князя Олега.
З історичного джерела ми дізнались яким чином Олег прийшов до влади. Він узяв собі титул князя руського, об’єднавши при цьому східнослов’янські землі в єдину державу, і обрав столицею своєї держави Київ.
Літопис говорить: « І сів Олег, княжачи, в Києві, і сказав Олег: « Хай буде матір’ю городам руським».
Олег поступово підкорив багато племен, розширив територію держави. Він хотів створити централізовану державу із самодержавною формою правління, але до кінця справу довести не зміг.
Повідомлення учня щодо походу Олега на Константинополь.( додаток 3).
Обговорення почутого за запитаннями:
1.     Схарактеризуйте значення правління Олега для зміцнення Київської Русі?
2.     Багато істориків уважають князя Олега засновником Київської русі. Чи згодні ви з цією думкою?
Згадайте будь – ласка з історії 5 класу легенду про смерть князя Олега і чому йому дали прізвисько « Віщий»?
Четверта зупинка – доба князя Ігоря.
Репродуктивна бесіда за запитаннями.
1.     Пригадайте. До якого роду належав князь Ігор. Назвіть його батьків.
2.     За яких обставин князь Ігор зайняв київский престол?
Через завісу далекого минулого постає перед нами дуже суперечливий образ князя Ігоря. Оцінки діяльності князя та його особистості, що існують в історії, досить суперечливі.
Перша: Ігор – далекоглядний політичний діяч, що уміло зміцнював, утверджував свою владу.
Друга: Ігор – нікчемна, користолюбна людина, нездатний і жадібний правитель.
Ім’я Ігор у перекладі з варязької « воїн – завойовник». Чи виправдав князь своє наречене ім’я? Знайдіть в підручнику відомості, які підтверджують чи спростовують  ці факти.
Віршований портрет Ігоря.
                 Жінку мав за обереги, у столиці панував,
                  Сином Віщого Олега Київ князя називав.
                   Був хоробрим і відважним цей слов’янський властелін.
                   Часто гордо і поважно виступав в походи він.
                   Владу міцно міг тримати у руках своїх тому,
                   Звали здібним і завзятим й поклонялися йому.
                   А походи були вдалі, й князь пішов на Цареград,
                   Але кинули повсталі на слов’ян вогненний град.
                   Від усіх племен поляни позбирали данину,
                   Заплатили й деревляни. І при тому не одну.
                   Князю все ж здавалось мало…Розлютились вороги.
                  До дерев його припнули і роздерли на шматки.
                                                                             ( О. Кожемянко)
VІ. Закріплення матеріалу.
Бліц – опитування.
1.     Звідки походить назва « Русь»?
2.     Назвіть ім’я київського князя, який вперше прийняв християнство?
3.     Яким чином Олег став князем Київської держави? Чому він, а не Ігор?
4.     Чим закінчилось правління князя Ігоря? Чому?
VІІ. Підсумки уроку.
От і закінчилась наша подорож до Київської Русі. Ми побували в гостях у видатних князів того часу. Хто ж з вас був найактивнішим і відповів на найбільшу кількість запитань? Вам треба обрати найактивнішого учня шляхом взаємооцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
1.     Опрацювати текст підручника.
2.     Уявіть, що ви літописець при дворі князя Олега чи Ігоря. Про які події ви б розповіли?

Комментариев нет:

Отправить комментарий