пятница, 20 ноября 2015 г.

Клас: 7
Тема 4. Княгиня Ольга, її реформи. Прихід Святослава до влади

 Мета:
* знайомити учнів з роллю княгині Ольги в державотворенні Київської Русі;
* відслідкувати розвиток історії Київської Русі за часів правління Святослава;
 *вчити учнів розв’язувати проблемні ситуації;
озвивати вміння словесного творення історичних портретів, вдосконалювати навички формування загальних висновків на основі історичних фактів;
* формувати морально – ціннісний компонент соціальної компетентності;
* виховувати культуру спілкування, почуття патріотизму на прикладі життя та діяльності київських князів.
 Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок – диспут
Основні поняття: реформи, данина, погости
Обладнання:картки з джерелами інформації, портрети князя Святослава та Ольги. портрет Ольги (фрагмент фрески Софіївського собору), О.Субтельний “Історія України”, футляр із сувоєм та висловом М.Реріха.

                                                       Хід уроку
1.     Організаційний момент
Психоемоційний налаштування на позитивний стан учнів.
«Кожен день починай з радістю, а закінчуй миром»- за таким принципом я б хотіла щоб пройшла наша з вами зустріч.
                                        
                                       уміння                                  пізнання                                                                                                                                                                                

                                     старання                           інтерес
хвала
щоб кожному з вас наше сонечко подарувало якомога більше промінчиків.
2. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Наш сьогоднішній урок проходить напередодні важливої події в історії нашого міста. Всього за декілька днів український народ обере собі мерів міст. А чи знаєте ви, скільки кандидатів на найвищу посаду у нашому місті буде у виборчих бюлетнях? Серед цієї великої кількості претендентів –чоловіки і лише  одна жінка.
Постановка проблемного питання.
 Чи може жінка повноцінно виступати в ролі  мера? Метод « Мозкового штурму».
3. Актуалізація опорних знань
Учитель. Питання дійсно складне. Іноді важкі питання сучасності допомагає вирішувати історія. Давайте звернемося до поради нашої скарбнички історичної мудрості. (Учитель дістає із футляра великий аркуш паперу, пропонує прочитати його. На звитку написано:"Древність видає нам свої таємниці, і майбутнє простягає свою могутню руку сходження. Минуле – лише вікно у майбутнє… Із стародавніх чудесних каменів складіть східці прийдешнього”. (М.Реріх)”
Учитель. Отож давайте спробуємо скласти ці східці.
Тема сьогоднішнього уроку – “Київська Русь за князювання Ольги”. Отож, факт перебування жінки на посаді глави держави  вже був в історії.
Чого вона досягла? Який внесок зробила? Чи вдалося їй справитися з такою відповідальною справою? На ці питання ми дамо відповідь у ході нашого уроку. А в кінці спробуємо ще раз повернутися до проблемного питання.
4. Вивчення нового матеріалу
4.1.Створення образу княгині-державного діяча
Перед учнями з‘являється образ княгині Ольги.
1.Вправа « Дай мудру пораду…» (Завдання для учнів:дати пораду княгині Ользі щодо її дій в історичній ситуації)
2.Робота в групах.
1)    експертів ( на основі аналізу літопису та відновленої фрески Софіївського собору складають словесний образ княгині);
2)    прихильників (шукають позитивні напрямки діяльності Ольги);
3)    опоненти (шукають ганебні риси Ольги, як політика, державотворця);
4)    журналісти, художники (презентують власний малюнок кам’яного палацу Ольги та мають завдання підібрати на уроці кращі матеріали для газети “Наш урок”).
 Підсумки роботи в групі:учитель зачитує характеристику дій княгині Ольги. Дітям пропонується завдання заповнити картку, зазначивши позитивні та негативні, на їх думку, риси правительки ( мудрий державотворець, самовпевнена жінка, жорстока особа, любляча мати, прибічниця християнства, дипломат)
3. Завдання для учнів: зробити уявний напис на саркофазі княгині Ольги. ( інформація для дітей: на цвинтарі Десятинної церкви знаходиться саркофаг, який дехто вважає могилою княгині).
4.2.Внутрішня і зовнішня політика Святослава
Проблемне завдання:
Поясніть напис, який зробив печенізький князь на черепі Святослава:              « Чужого шукаючи, своє втратив». Як це характеризує діяльність князя? (Робота з підручником).
Князь Святослав, будучи не тільки князем, а й звичайною людиною, мав певні недоліки як політик. Але ці слабкості затьмарювали відвага, войовничість, хоробрість, простота, мудрість і любов до рідної землі. Вся його діяльність була спрямована на зміцнення Київської Русі, на об’єднання всіх східнослов’янських земель. ( продовження на наступний урок)

5. Узагальнення та систематизація знань
Робота в групах.
Діти розподіляються за групами. Завдання для груп: довести та обгрунтувати власний погляд на  діяльність Ольги та Святослава. Кожна група доводить правильність своїх тверджень, презентуючи факти.
6. Підсумки уроку
Складіть «резюме» до уроку.
Зразок картки для написання резюме:
Резюме уроку
1.     Я,……., ( П.І. учня)
2.     Був ( ла) присутній на уроці - …….
3.     Я зрозумів ( ла), що…..
4.     Я переконався у тому, що….
5.     Мене  здивував той факт, що….
6.     Я буду пам’ятати про….
Учні за бажанням зачитують резюме уроку.
7. Домашнє завдання ( за вибором учнів)

1.    Заповнити табличку « Видатні князі Київської Русі»: ім’я князя, роки правління, внутрішня і зовнішня політика.
2.    Підготуватися до практичної роботи « Князь Святослав та його походи».
3.    Скласти ребус « Видатні князі Київської Русі».



Комментариев нет:

Отправить комментарий