суббота, 7 ноября 2015 г.

Тема:  Слов’яни  під  час Великого переселення народів. Сусіди східнослов’янських  племен.( 7 клас)

Мета уроку: визначити  територію розселення східнослов’янських племен під час Великого переселення народів, етнічні та державотворчі процеси в період утворення Київської Русі; розвивати вміння в учнів знаходити потрібну інформацію в різноманітних джерелах і використовувати її для пояснення політичних та культурних процесів; виховувати в учнів свідоме ставлення до того , що українці є слов’янським народом, а отже слов’яни є нашими предками.

Основні поняття: слов’яни, Велике переселення народів
Обладнання: карта,атлас, схеми.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
                                                        Хід уроку
І. Організаційний момент.
    ( підготовка учнів до уроку, створення психологічного настрою:
     Сіли діти, підтягнулись.
     Один одному всміхнулись.
     Настрій на урок взяли й працювати почали.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
     Сьогодні на уроці ми дізнаємось, яку територію займали наші предки, чим вони займалися, з’ясуємо передумови виникнення держави, які склалися в  ІХ ст..
Метод « мікрофон».
1.     Пригадайте з історії стародавнього світу, що таке держава?
2.     Причини появи перших держав та їх ознаки?
3.     Що вам відомо про походження слов’ян?
Сьогодні ми з вами познайомимось з подальшою долею слов’ян.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Історія – це жива пам'ять, пам'ять власного народу. Адже те, що відбувалося колись, відбувалося з нашими предками. Вони є живими учасниками історичних подій минулого. Не знаючи про них, не можна знати історії взагалі. ( В. Мисан)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
                    1.Розселення слов’янських племен – предків українців.
Першими зародками східнослов’янської державності були великі племінні об’єднання. Напередодні утворення держави Київська Русь у ІХ ст.. у східних слов’ян, які розселилися на величезній території від Чорного до Балтійського моря, від Карпатських гір до Волги, утворилося 14 союзів племен. Про їх назву та територію розселення нам розповідає « Повість минулих літ».( робота з табл.1).
Райони розселення східнослов’янських племен.
поляни
Розселилися по Дніпру
древляни
Оселилися в лісах
дреговичі
Між Прип’яттю і Двіною
половчани
На Двіні
словени
Біля озера Ільмень
сіверяни
На узбережжі р. Десни.р.Сули,р.Сейм
В VІ ст.. слов’янські племена фігурують під двома назвами: антів та склавинів. Назва « анти» в перекладі з іранської мови означає « край» - так називали жителів прикордоння, окраїни, тобто українців. Назва склавини згодом перетворилася на назву « слов’яни».
  Під час розселення слов’янських племен на величезні території відбувся їх поділ на три великі групи: південні, західні та східні.
південні
західні
                   східні
болгари
чехи
українці
серби
поляки
росіяни
хорвати
словаки
білоруси



Метод « мозкова атака».
1.     Яка з цих груп слов’янських племен є безпосередніми предками українського народу?
2.     Наведіть факти, за якими буде видно що. зазначені народи мають спільне походження.

                2.Державотворчі процеси.
Протягом VІ – VІІ ст..союзи слов’янських племен еволюціонували у протодержавні утворення – племінні княжіння. Писемні джерела зафіксували існування додержавних об’єднань  дулібів, білих хорват і полян. Арабські автори називають три додержавні утворення східних слов’ян – Куявію, Славію, Артанію. Сучасні дослідники ототожнюють Куявію з Київською землею, Славію – із Переяславською. Артанію – із Тмутараканню, Черніговом або Переяславською землею. Племінні княжіння стали фундаментом формування державності у східних слов’ян. Цей процес найбільш активно відбувався в Середньому Подніпров’ї впродовж VІІІ – середини ІХ ст..Київська держава є колискою українського народу, який став прямим нащадком її культури. На міжнародній арені вона свого часу посіла одне із провідних місць, а також відіграла значну роль в історії східнослов’янських народів. Центром цієї держави був Київ, тому в літературі вона отримала назву « Київська Русь».
А що ж таке держава?
 Вправа « Асоціативний кущ».
Запишіть слова, словосполучення з якими асоціюється у вас слово « держава».( кожен учень записує по 2 – 3 слова, читає  вголос).  Із запропонованих слів формуємо визначення.
Держава – це політичне утворення, яке, спираючись на органи влади та закону, регулює життя суспільства, зберігає його цілісність, забезпечує  розвиток, захищає від зовнішніх ворогів.
У відомому творі « Повість минулих літ» , написаному на початку ХІІ ст., літописець Нестор прагне відшукати початки Києва. Змальовуючи побут та звичаї східних слов’ян напередодні об’єднання їх у ранньофеодальну державу Київська Русь, Нестор оповідає, що на землі східнослов’янського племені полян жили брати Кий, Щек, Хорив та їхня сестра Либідь.
Повідомлення учня .про заснування Києва.
3.     Сусіди східнослов’янських племен.
Самостійна робота за завданням.
За картою атласу визначити сусідів східнослов’янських племен і виписати їх в зошит.
V. Закріплення та повторення вивченого матеріалу.
Колективне обговорення запитань.
1.Назвіть район розселення полян, древлян, уличів.
2. Охарактеризуйте перші державні утворення у східних слов’ян.
3. Розкажіть про заснування Києва.
4. Якими були відносини східних слов’ян із сусідами?
VІ. Підбиття підсумків уроку.
  Визначається важливість вивченого матеріалу.
Оцінювання учнів проводитьсь за методом самооцінки. Діти заповнюють лист самооцінки. Вчитель аналізує деякі з них.
VІІ. Домашнє завдання.
1.     Опрацювати текст параграфа.
2.     Заповнити табличку: Київська держава за часів князя Кия. Запитання: територія, ознаки влади, політичний центр, зовнішня та внутрішня політика.


Комментариев нет:

Отправить комментарий